Geldzorgen.

Economie & portemonnee

Wij willen allemaal dat je je geen zorgen hoeft te maken over je portemonnee als je hard werkt.

Maar de portemonnee van hardwerkende Nederlanders staat onder druk. Door de inflatie en de oorlog van Poetin wordt alles duurder, van de boodschappen tot de volle tank. Ondertussen is er de onzekerheid over de energierekening. Veel mensen maken zich zorgen en vragen zich af: waar stopt dit? Dat is heel begrijpelijk.

Daarom is het nu nodig dat we voorkomen dat hardwerkende mensen door het ijs zakken. We doen alles om de portemonnee van hardwerkend Nederland te beschermen. Met het prijsplafond en de verlaging van de brandstofaccijnzen. En door ervoor te zorgen dat de energiekosten niet nog verder stijgen. Als het aan ons ligt, doet de overheid bovendien zuinig aan met belastinggeld. Want het slechtste wat we kunnen doen als alles al duurder wordt, is de belastingen verhogen.

Dat alles doen we zodat hardwerkende Nederlanders zekerheid terugkrijgen en voelen dat de politiek er voor hen is. Want wie hard werkt, verdient geen geldzorgen.

Wat wil de VVD?

Portemonnee

• Minder belasting betalen als je fulltime werkt
  • Minder belasting betalen op je spaargeld
  • Belastingverlaging voor middeninkomens
  • Kernenergie zodat we een betaalbare en betrouwbare energievoorziening hebben
  • De energierekening betaalbaar houden

Ondernemen

• Geen belastingverhoging voor kleine ondernemers
  • Geen onnodige regels
  • Hulp bij verduurzamen
  • Ondernemers zijn helden, geen boemannen

En heeft de VVD geknokt voor:

• Prijsplafond voor betaalbare energie
  • Koopkrachtsteun voor gezinnen
  • Accijnzen op benzine en diesel verlaagd
  • Hogere reiskostenvergoeding

Voor al onze werk en zekerheid standpunten: Klik hier.

Onze standpunten over geldzorgen:

Een hoger minimumloon.

Wij willen dat werken loont, ook voor mensen met een lager inkomen. Daarom verhogen we het minimumloon aanzienlijk. Hierdoor stijgen de uitkeringen ook. We houden werken lonender door ook de belasting op arbeid te verlagen.

Een samenleving is het mooist als mensen er zelf iets van maken.

Een samenleving is het mooist als mensen er zelf iets van maken. Wij willen een sterke overheid die zorgt voor bescherming, eerlijke markten en goede publieke voorzieningen, zoals onderwijs en wegen. Maar gelukkig bewijzen Nederlanders iedere dag dat zij de overheid voor veel dingen helemaal niet nodig hebben. Zij zorgen voor zichzelf en geven om een ander. Niet omdat het moet, maar omdat ze het zelf willen.

Natuurlijk kunnen mensen niet alles helemaal zelf oplossen. Maar in heel veel gevallen kunnen ze dat wel. En dat doen Nederlanders dan ook, voor zichzelf en voor elkaar. De lijst met voorbeelden is eindeloos. Vrijwilligers die helpen in een verpleeghuis. Buurtbewoners die meedenken over de beste plek voor vluchtheuvels. Ouders die de school helpen om kinderen luisvrij te houden.

Wij hebben dit ooit de ‘participatiesamenleving’ genoemd. We hadden het ook gewoon ‘Nederland’ kunnen noemen.

Een arbeidsmarkt zonder hindernissen.

Met enorme steunpakketten hielden we in de coronacrisis zoveel mogelijk banen en bedrijven overeind.

Nu we weer uit de crisis komen, merken we dat er te weinig schouders zijn om de lasten te dragen. De gevolgen van personeelstekorten merken we overal. Daarom is het noodzakelijk dat meer mensen gaan werken en dat we allemaal wat langer doorwerken. Alleen zo kunnen we ons mooie systeem van sociale zekerheid en pensioenen ook in de toekomst behouden. En onze voorzieningen op peil houden.

Wij willen mensen stimuleren om te werken en om gezond langer door te werken. Daarvoor is een moderne arbeidsmarkt nodig, die in staat is zich aan te passen aan technologische veranderingen. Een arbeidsmarkt waarin mensen zelf kunnen bepalen hoe en waar zij werken. Een arbeidsmarkt zonder hindernissen voor jongeren, ouderen en mensen die deels arbeidsongeschikt zijn. En een arbeidsmarkt die geholpen wordt door het onderwijs, omdat jongeren tijdens hun opleiding goed worden voorbereid op de banen die er zijn.