organisatie-image
Hoe jij deze Kerst wél een antwoord hebt op de onzin van je boze oom.

Kerst. De mooiste tijd van het jaar. Gezellig aan tafel met je familie. Wat zou er mis kunnen gaan?

Nou, dit: je boze oom komt naast je zitten. Elk jaar roept hij allerlei dingen die er volgens hem verkeerd zijn aan ons mooie land.
Je weet en voelt dat ze niet kloppen, maar je had nooit het juiste antwoord klaar. En dus hoorde je zijn tirades machteloos aan.

Maar dit jaar ben je voorbereid! Wij hebben een aantal
beruchte boze-oom-uitspraken op een rijtje gezet. Mét antwoord.
Zo geeft hij het snel op en kun jij weer heerlijk van een gezellig kerstdiner genieten.

Ok. Rustig maar, en je hoeft niet te spugen. Wat wordt er dan precies kapotgemaakt? We horen bij de top 20 grootste economieën van de wereld en onze economie groeit ook volgend jaar weer. Er zijn nog nooit zo veel banen geweest in Nederland als op dit moment.

Als je iets overkomt, dan kun je rekenen op goede zorg en financiële hulp. We staan op plek 7 van de meest gelukkige bevolkingen van de wereld (shit, dat kan beter!).
We hebben de beste Formule 1-racer van het moment.

Zet even het journaal aan en er komt een hele reeks landen voorbij waar ze het toch net wat slechter hebben dan wij.

Het is de favoriete kreet van zowel je oom als van een berucht politicus in de Tweede Kamer: “grenzen dicht!” .

Maar wat bedoelt hij er nu eigenlijk mee? Wil hij echt een hek om Nederland plaatsen? Dat is vrijwel onmogelijk. Het betekent dat er een hek van 1027 kilometer aan de grens met onze buurlanden België en Duitsland moet komen en ook nog eens 451 kilometer langs de kust. Lekker ongezellig – denk daar ook maar eens aan met Kerst, oom!

Bovendien heeft Nederland veel inkomsten door de internationale handel. Het sluiten van de grenzen zou ons maar liefst 9 miljard per jaar kosten. Zonde van het geld, toch oom?

Tot slot kun je je oom ook vertellen dat het aantal asielzoekers in 2016 sowieso fors is gedaald. Het komt niet eens meer in de buurt van de aantallen van 2015. Die waren veel te hoog, daar had je oom dan wel weer gelijk in. Maar daar is dus meteen iets aan gedaan.

Toen je oom laatst naar het ziekenhuis was geweest, kreeg hij een flinke rekening. Hij moest maar liefst 385 euro zelf betalen.

Belachelijk vond hij het. Zorg zou gratis moeten zijn.
Maar hey, diep van binnen weet ook hij: voor niets gaat de zon op.

Die 385 euro was bovendien slechts een deel van de kosten van zijn behandeling. Het overgrote deel is betaald door de zorgverzekeraar. Door alle premiebetalers bij elkaar dus. Ook door jou, terwijl je eigenlijk nooit naar de dokter gaat. Dat doe je natuurlijk graag voor je oom en alle andere mensen die zorg nodig hebben. Of je nu oud of jong, gezond of ziek bent: de ziektekosten betalen we in Nederland samen. Zelf betaal je daar maximaal je eigen risico nog bovenop.

Daar staat bovendien iets heel bijzonders tegenover: de beste zorg van Europa.

Als je boze oom met z’n mond vol huzarensalade roept dat ‘de gulden terug moet’ en je bij elk glas rosé “Nexit!” hoort, wordt het tijd voor feiten.

Nederland leeft van de export, maar liefst 29% van al onze inkomsten komt daarvandaan. Als we stoppen met de euro, worden Nederlandse producten te duur voor andere landen.
De export wordt dan veel minder en we verliezen daarmee veel inkomsten en dus ook banen.

Je hebt je best gedaan, maar dit is echt het einde van het gesprek. Tijd om van je plaats op te staan en tijdens het toetje lekker naast je opa en oma te gaan zitten.

Fijne kerstdagen!

Help ons Nederland te verbeteren.
In gesprek met onze Kamerleden? Kom langs in de Tweede Kamer.
meld je aan
Meedoen met de VVD?