Inloggen Lid worden

Dilan Yeşilgöz op bezoek bij het azc in Budel

28 augustus 2024

Ik bracht een bezoek aan het azc in Budel in de gemeente Cranendonck. Een belangrijke opvanglocatie voor asielzoekers, die daar verblijven terwijl hun aanvraag wordt beoordeeld. Het is al jaren een van de grotere opvanglocaties in ons land.

Wat ik tijdens mijn bezoek in Budel hoorde, bevestigt voor mij dat we in de coalitieonderhandelingen de juiste dingen hebben afgesproken. Om de instroom omlaag te brengen. Om ervoor te zorgen dat de mensen die hierheen komen, sneller weten waar ze aan toe zijn. Om te zorgen dat mensen die niet mogen blijven, sneller terugkeren naar hun land van herkomst. En om degenen die overlast veroorzaken en het op deze manier verpesten voor anderen, stevig aan te pakken.

Nederland is een geweldig, veilig, land, vol mooie kansen voor mensen die mee willen doen en hier hun steentje willen en kunnen bijdragen. Geen wonder dat veel mensen hier naartoe willen komen. Maar iedereen binnenlaten en in Nederland een goede, veilig, plek bieden, dat gaat niet. Dat heb ik ook in Budel weer gezien: daar wordt dagelijks hard gewerkt om mensen van onderdak te voorzien, maar de capaciteit staat onder druk. Doordat te veel mensen ons land binnenkomen. Doordat we procedures te ingewikkeld en te lang hebben gemaakt. Doordat mensen lang niet altijd vertrekken als ze niet mogen blijven.

Dit alles heeft ook gevolgen voor bijvoorbeeld de inwoners en ondernemers in het dorp Maarheze. Ook daar ben ik op bezoek geweest en ook daar heb ik gezien hoe mensen graag gastvrij veiligheid willen kunnen bieden aan mensen die ons nodig hebben, maar ook tegen grenzen aanlopen. De aantallen zijn te hoog voor wat de dorpen rond het azc aan kunnen. En daar komt bij dat er asielzoekers zijn die voor ernstige overlast zorgen. Ze slopen bushokjes. Bedreigen buurtbewoners. Stelen uit de supermarkt. Dit is echt niet meer te doen voor de omwonenden, de ondernemers en de mensen die in het azc werken.

Dit heeft ook grote gevolgen voor de échte vluchtelingen. Mensen die op de vlucht zijn voor oorlog, geweld en vervolging. Mensen die blij zijn dat ze voor nu een veilige plek hebben en een nieuw leven op willen bouwen. Mensen die mee willen doen, die van Nederland hun thuis willen maken en willen bijdragen aan ons land. Juist voor deze groep is het belangrijk dat mensen die geen kans hebben hier te blijven, snel worden teruggestuurd. En degenen die ellende veroorzaken echt effectief worden aangepakt. Zodat er wél voldoende plek en draagvlak is voor de mensen die dat het hardst nodig hebben.

Het kabinet moet echt flink aan de slag om de maatregelen uit het hoofdlijnenakkoord uit te werken. Maatregelen die de VVD al jaren wil, maar nooit een meerderheid voor was in de Tweede Kamer. Wij zullen het kabinet hieraan houden en zorgen dat we een gemeente als Cranendonck niet vergeten. Het is aan ons om er te zijn voor al die mensen die hard werken om een positief verschil te maken.

Confidental Infomation