pijler-image
We hebben het buitenland nodig.

Nederlanders hebben altijd voorbij de eigen grenzen gekeken. We hebben overal ter wereld handel gedreven. En dat doen we nog steeds. Alles bij elkaar opgeteld is dat bijna 70 procent van wat we in ons land verdienen. Dat gaat om veel geld. Maar vooral ook om veel banen. We zijn dus afhankelijk van andere landen om het leven te kunnen leiden dat we willen leiden. Maar dat is niet altijd makkelijk.

Machtsblokken
We ervaren namelijk ook de minder leuke kanten van de wereld om ons heen. De vluchtelingencrisis op de stranden van Griekenland werd ook onze crisis.  We hadden een prima band met Rusland, maar zagen het land veranderen in een agressief machtsblok dat oorlog veroorzaakt op ons continent. We doen zaken in het Midden-Oosten, maar zien hoe Westerse waarden en vrijheden daar worden geschonden.

Buitengrenzen
Nederland zoekt in al deze situaties naar een verstandige oplossing. We wilden dat de vluchtelingenstroom stopte, dus hebben we de Europese buitengrens verstevigd en het asielbeleid strenger gemaakt. We laten Rusland niet met ons sollen, maar blijven wel met ze in gesprek. En tijdens handelsmissies vragen we keer op keer aandacht voor mensenrechten. Wij willen verder met deze nuchtere manier van omgaan met het buitenland.

Einde afhankelijkheid
Bij ontwikkelingssamenwerking willen we geen geld uitdelen, maar de lokale bevolking helpen om bedrijven op te zetten. Die zorgen weer voor banen, waardoor mensen voor zichzelf kunnen gaan zorgen. Zo bouwen ontwikkelingslanden een eigen economie op. Daardoor zijn ze niet langer afhankelijk van onze hulp. En wij hebben een nieuwe handelspartner. Zo levert ontwikkelingssamenwerking voor iedereen iets moois op.

• This field is for validation purposes and should be left unchanged.

ons standpunt over Handel
Wij zijn groot geworden door handel.
ons standpunt over Israël en Palestina
Zonder akkoord geen erkenning.
ons standpunt over Ontwikkelingssamenwerking
Landen helpen zichzelf te redden.
toon meer standpunten >
ons standpunt over Vredesmissies
Vrede is onze missie.
ons standpunt over Vrijhandelsverdragen
Vrijhandelsverdragen zorgen voor welvaart, vrede en vrijheid
toon meer mensen >
Help ons Nederland te verbeteren.
In gesprek met onze Kamerleden? Kom langs in de Tweede Kamer.
meld je aan