profile-avatar
Mark Rutte
Minister-President

“Ik wil dat iedereen stap voor stap gaat voelen dat het beter gaat.”

Mark Rutte treedt na zijn studie in 1992 in dienst bij Unilever. Tot 1997 is hij daar als human resources manager verantwoordelijk voor opleidingen en trainingen van medewerkers en begeleidt hij enkele reorganisaties.

In 1997 wordt hij personeelsmanager bij Van den Bergh Nederland (Calvé) in Delft, een onderdeel van Unilever. Ook daar houdt hij zich bezig met een reorganisatie. Vervolgens treedt hij in 2002 als personeelsdirecteur in dienst van de IgloMora Groep BV, een dochter van Unilever.

Rutte is staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het eerste en tweede kabinet-Balkenende (22 juli 2002 tot 17 juni 2004). Tussen deze beide kabinetten is hij van 30 januari 2003 tot 27 mei 2003 lid van de Tweede Kamer voor de VVD. Van 17 juni 2004 tot 7 juli 2006 is hij in het tweede kabinet-Balkenende staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Van 29 juni 2006 tot 8 oktober 2010 is Mark Rutte fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer.

De heer Rutte is van 14 oktober 2010 tot 5 november 2012 minister-president en minister van Algemene Zaken van het kabinet-Rutte-Verhagen.

Op 5 november 2012 wordt Mark Rutte benoemd tot minister-president, minister van Algemene Zaken, van het kabinet-Rutte-Asscher.

Jouw ambitie voor de komende jaren?

Mijn ambitie van de afgelopen jaren was het land sterker uit een zware crisis krijgen. Mijn ambitie voor de volgende vier jaar is dat we daar allemaal de vruchten van plukken.

Volg Mark
Download CV

Nederland moet Nederland blijven.
Zuinig zijn op onze democratie.
ons standpunt over Caribisch Nederland
Wij willen het liefst een Gemenebest.
ons standpunt over Koningshuis
Het Koningshuis bindt Nederlanders.
ons standpunt over Participatiesamenleving
Het had ook gewoon "Nederland" kunnen heten.
toon meer standpunten >
ons standpunt over Wachtgeld
Een versoberd vangnet is nodig.
ons standpunt over Wereld
Een realistisch buitenlandbeleid.
toon meer mensen >
toon meer nieuws >
Steun Mark voor een sterker Nederland.
In gesprek gaan met een van onze politici? Kom Langs in de Tweede Kamer
meld je aan